Cele firmy – jak je wyznaczyć i osiągnąć?

W tym artykule omawiamy, czym są cele firmy. Koniecznie się zapoznaj!

Aby biznes istniał, musi się stale rozwijać. Trzeba wiedzieć nie tylko, w jakim celu został stworzony, ale również co zrobić, aby dobrze prosperował. Należy określić, które gałęzie rozbudować, a które, ewentualnie, zamknąć. Koniecznie dowiedz się, czym są cele firmy!

Czym są i jakie mogą być cele firmy? 

Zgodnie z definicją, cele firmy to wskaźniki pozwalające zdefiniować aktualny stan biznesu, określić kierunek jego rozwoju i ustalić niezbędne, obecne i przyszłe, działania.
Aby myśleć o wyznaczaniu celów, najpierw powinniśmy opracować ogólną wizję firmy,
czyli wyobrazić sobie, gdzie chcemy, aby była ona za kilka lat. Na podstawie tej wizji tworzymy cele. Będą się one różnić w zależności od specyfiki branży oraz etapu rozwoju przedsiębiorstwa.
Mogą do nich należeć:

  • zwiększenie zysków firmy,
  • poprawa rozpoznawalności marki,
  • zdobycie szerszego grona odbiorców,
  • budowanie wiarygodności, profesjonalnego wizerunku firmy,
  • zwiększenie konwersji,
  • wprowadzenie innowacyjnych produktów lub usług,
  • obniżenie kosztów produkcji,
  • zwiększenie udziału w rynku,
  • podniesienie wartości akcji.

Nie wszystko na raz

Jednocześnie, powinny zostać wyznaczone maksymalnie dwa cele strategiczne. Większa ich liczba może skutkować walką o wpływy w przedsiębiorstwie oraz utratą spójności strategii firmy.  Oczywiście, częściowo cele mogą pokrywać się lub wynikać jedne z drugich. Mimo to, w danym czasie powinien istnieć jeden główny cel strategiczny. Nawet jeżeli na początku ustali się dwa, trzeba określić, który z nich jest priorytetowy.

Co jest istotne przy wyznaczaniu celów firmy?

Przede wszystkim, cele powinny być wartościowe – czyli przynosić danemu przedsiębiorstwu konkretne korzyści.

Ponadto, muszą być mierzalne, aby można było określić, czy faktycznie pozwalają osiągnąć założone rezultaty.

Powinny być właściwie umocowanie w czasie, bo tylko wtedy możliwe jest stworzenie planu ich realizacji, co i tak zwykle nastręcza sporych trudności. Trzeba je podzielić na krótkoterminowe
(na okres od 3 miesięcy do roku) oraz długoterminowe (od 2 do 5 lat), przy czym te pierwsze należy postrzegać jako część długofalowej strategii.

Cele powinny być na tyle ambitne, aby zachęcić zespół do działania. Jednocześnie, muszą być osiągalne. Nierealne obniżają motywację pracowników, a – w skrajnych przypadkach – mogą stać się przyczyną upadku firmy.

Metody osiągania celów biznesowych

Sposoby osiągnięcia celów będą zależne od specyfiki przedsiębiorstwa – wzrost sprzedaży
czy zwiększenie liczby klientów będzie generowane inaczej przez globalną firmę, a inaczej przez lokalny biznes. Najważniejsze jest, aby te metody dobrać właściwie i nie inwestować niepotrzebnie
w strategie, które nie przyniosą optymalnych korzyści.

Cele firmy – podsumowanie

Zdolność precyzyjnego wyznaczania celów jest istotną cechą liderów i odróżnia ich od marnych przedsiębiorców. Unikamy w ten sposób chaosu, gdyż każdy pracownik realizuje jedynie niezbędne zadania. Jak wspomniano na początku, jest to jedyna droga stabilnego rozwoju firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *