Wycena tekstu w copywritingu – jak wygląda?

Dowiedz się, jak wygląda wycena tekstu w copywritingu!

Rozpoczęcie pracy jako copywriter nie zawsze jest łatwym zadaniem. Pierwszym problemem, z którym może się zetknąć początkujący twórca, jest znalezienie odpowiedniego zlecenia. Jednak gdy w końcu się to uda, pojawiają się kolejne schody. Na ile powinien wycenić swój tekst i jak wygląda wycena tekstu? O tym w dzisiejszym artykule!

Od czego zależy wycena tekstu?

Jest wiele czynników mających znaczący wpływ na wartość tekstu. Z tego powodu ciężko jest ustalić stały i sztywny cennik. Co w takim razie wpływa na ostateczną stawkę?

Doświadczenie twórcy

Oczywistym jest, że początkujący copywriter będzie pracował za niższą stawkę, niż twórca z wieloletnim stażem. Obycie w pisaniu często idzie w parze ze świetną jakością i profesjonalizmem. Nic więc dziwnego, że doświadczeni twórcy często mają wysokie wymagania cenowe.

Język

Stawki za teksty w językach obcych są wyższe niż za te pisane po polsku. Im mniej popularny język, tym więcej klienci są w stanie zapłacić. Tak więc największymi zarobkami mogą pochwalić się copywriterzy tworzący w niszowych językach.

Typ zamówionego tekstu

Również rodzaj zamówionego tekstu jest ważny przy ustalaniu ostatecznej ceny. Zależnie od typu, stawki mogą się różnić i to dosyć znacząco. Niesprawiedliwie byłoby wyceniać jednakowo opisy produktów czy teksty zapleczowe i przykładowo artykuły specjalistyczne. Przy tych ostatnich potrzeba zdecydowanie więcej wiedzy i zaangażowania. Podobnie jest ze sloganami reklamowymi. Tu liczy się przede wszystkim kreatywność i umiejętność przemówienia do czytelnika. Tak więc rodzaj zamówionego tekstu jest jednym z najważniejszych czynników, od których zależy ostateczna cena.

Branża

Od specyfiki branży klienta także zależy końcowa stawka. Jak w przypadku języków, im bardziej niszowa, tym na wyższe zarobki może liczyć twórca. Często wymagana jest znajomość fachowych zagadnień i terminologii. Wiąże się to często z koniecznością dodatkowego reasearchu i nakładu pracy, a to przekłada się bezpośrednio na cenę.

Wycena tekstu – jak więc to zrobić?

Na rynku można spotkać się z różnymi formami wyceny tekstów. Najbardziej popularną jest określanie stawki za 1000 znaków ze spacjami. Czasem korzystniejszą opcją może okazać się jednak cena za całość, na przykład w przypadku wspominanych już wcześniej sloganów reklamowych. Wszystko jednak zależy od własnych preferencji. Warunki należy ustalić ze swoim klientem tak, by były zadowalające dla obu stron.

Zdarzają się sytuacje, w których copywriterzy obniżają lub zwiększają swoje stawki. Dzieje się tak na przykład w przypadku:

  • dużych zamówień – czasami w przypadku obszernego zamówienia copywriter może zdecydować się na zniżkę;
  • częstego korzystania z usług – stali klienci często są w nieco uprzywilejowanej pozycji;
  • zmienionego zakresu obowiązków – gdy poza stworzeniem tekstu twórca musi wykonać jakieś dodatkowe zadania, stawka najprawdopodobniej pójdzie w górę.

Wycena tekstu – podsumowanie

Warto pamiętać, że zleceniodawca nie płaci twórcy wyłącznie za napisanie tekstu. Copywriter dostaje pieniądze także za swoją wiedzę, doświadczenie i umiejętności. Do tego dochodzą dodatkowe koszty, takie jak prąd, internet czy sprzęt. Żaden ceniący się twórca nie będzie pracował za śmiesznie małe pieniądze. Współpraca będzie owocna tylko wtedy, gdy obie strony będą usatysfakcjonowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *